Åpningskonsert
08.02.2012
Fjellhallen. Kr. 250
19.00

DARE TO SHARE
Orkester uten dirigent

Som en respons til revolusjonsånden i samfunnet og avantgarde-strømninger i kunsten på 20-tallet, samlet Russlands beste musikere seg i 1922 til et orkester uten dirigent. De kalte seg PerSimfAns (kort for Perviy Simfonichesky Ansambly, eller Første Symfoni Ensemble). I 2009 samlet pianisten og multiinstrumentalisten Peter Aidu 35 musikere til en gruppe som sammen gjenopplivet denne kunstformen fra 20-tallet.

Er det dirigentens ledelse som gjør det mulig for orkesteret å synkronisere instrumentene? Eller er det mulig, som i PerSimfAns, å desentralisere styringen av orkesteret, slik at både den kollektive energien og den individuelle viljen til hver enkelt av musikerne driver musikken fremover?
I tråd med temaet for Barents Spektakel 2012 – DARE TO SHARE, er åpningskonserten en kommentar til styringssett og styringsvilje – hvilke samarbeidsstrategier finnes mellom stater, regioner og ulike interessegrupper?

Barents Spektakels versjon av Orkester uten Dirigent er en samarbeidsproduksjon mellom musikere fra PerSimfAns (Moskva), Forsvarets Musikkorps Nord-Norge (Harstad), Murmansk Filharmoniorkester, og inviterte musikere.

Konsertprogrammet presenterer tre russiske symfonier fra forskjellige tidsepoker – klassisismen, romantikken og tidlig avantgarde, og inkluderer to kjente komposisjoner (en Ruslan og Lyudmila overture av “russisk musikk’s far” Michail Glinka, og en Romeo og Julie fantasi-overture av Russlands mest kjente komponist, Pyotr Tchaikovsky) og et sjeldent stykke, Concerto №1 for piano og orkester, av avantgardekomponisten Alexander Mosolov.

For å toppe det hele, vil musikerne fremføre Internasjonalen – ikke som en kommunisthymne, men som et musikalt symbol på fritt samkvem mellom mennesker. I tillegg er dette en lydtolkning av PerSimfAns emblem, panfløyten – en forgjenger for kirkeorgelet hvor hver orgelpipe korresponderer med en spesifikk tone. I denne sekvensen, vil hver musiker fra vårt Orkester uten Dirigent, ved hjelp av gamle orgelpiper fra Kirkenes kirke, spille en tone fra en enorm 48-toners panfløyte, en tradisjon som stammer fra russiske hornorkestre på 1800-1900-tallet. Sekvensen refererer også til et spesifikt instrument komponisten Arseny Avraamov lagde i 1923, bestående av en dampmotor og fabrikkpiper, og styrt av flere utøvende kunstnere. Dette instrumentet ble brukt til nettopp å spille Internasjonalen som en del av den legendariske Whistle-Symfonien i Moskva – det første musikalske forsøk på å gjenskape Moskvas lydlandskap.

Participants:
PerSimfAns, Moscow:
Peter Aidu, grand piano
Ivan Bushuev, flute
Olga Tomilova, obое
Nikolay Dobkin, bassoon
Mikhail Krituk, I violin
Vladislav Pesin, I violin
Tatiana Porshneva, I violin
Irina Chepizhnaya, I violin
Marina Katarzhnova, II violin
Maria Ambartsumyan, II violin
Polina Babinkova, II violin
Daria Filippenko, viola
Anna Zhuravleva, viola
Rustik Poziumsky, viola
Petr Kondrashin, cello
Natalia Gor, cello
Olga Demina, cello
Danilo Chaib, cello
Grigory Krotenko, bass
Alexei Vorobyev, bass

Murmansk Philharmonic Orchestra:
Dmitry Gilev, violin
Olga Gileva, violin
Evgeny Popov, violin
Elena Skorohodova, violin
Natalia Maltseva, violin
Nazeli Brutyan, violin
Marina Pismenskaya, viola
Natalia Andreeva, viola
Natalia Timofeeva, cello
Ekaterina Okhraminskaya, cello

Norwegian Army Band North, Harstad:
Synnøve Li, flute
Sigrid Hansen Holmestrand, flute
Ingeborg Sortvik, oboe
Trond Martin Viken, I clarinet
Heidi Cecilie Fredriksson Kaas, II clarinet
Inga Juul, bass clarinet
Fagott Eline Gran, bassoon
Siv Mehus, alto saxophone
Kari Knardahl, horn
Stig Molvær, horn
Berit Henriksen, horn
John Plucker, horn
Eivind Klæbo, I trumpet
Ole Thomas Gjærum, I trumpet
Bjørn Henning Andreassen, I trombone
Lasse Skalle, II trombone
Asbjørn Abelseth, III trombone
Sjur Lilleengen, tuba
Hans Petter Vabog, percussion
Geir Johansen, percussion
Jon Sjøen, bass

Amund S. Sveen, percussion
Johannes Wik, harp

Produsent: PerSimfAns og Pikene på Broen.